Novi fosili: generacijski jaz na poslu
- Post by: Psyche General
- 23.07.2024.
- Comments off
Sažetak
Tržište rada sve više stari, što posljedično dovodi do nikada većeg broja različitih generacija u istom vremenskom periodu. Kako bi stručnjaci što uspješnije upravljali ljudskim resursima i ovladali šarolikim tržištem, važno je razumjeti razlike među generacijama, njihove potrebe u radnom okruženju i međugeneracijske sukobe koji nastaju zbog tzv. „generacijskog jaza“. Problem u zaključivanju o generacijama, njihovim razlikama i jazu koji se među njima stvara započinje već definiranjem onoga što generacija zapravo predstavlja. Zbog ekonzistentnosti definicija i vremenskih okvira, ali i brojnih drugih metodoloških nedostataka (manjak longitudinalnih studija, korištenje samoprocjena kao načina mjerenja, manjak studija usmjerenih na pojedinačne industrije i sl.), teško možemo izvući općenite zaključke o
generacijskim razlikama. Razlike ipak u određenoj mjeri postoje, bilo da su rezultat pripadanja generaciji ili određenoj kohorti, a očitavaju se u različitim motivatorima u radnom okruženju, smjeru i snazi motivacije, prilagodbi timskom radu, potrebi za balansiranjem poslovnog i privatnog života i sl. Cilj ovog članka je rasvijetliti pojedine razlike među generacijama, kao i naglasiti metodološke nedostatke dosadašnjih istraživanja generacijskog
jaza u radnom okruženju.
Abstract
The labor market is inevitably getting older, leading to an ever-increasing number of different generations in the same time frame. For experts to successfully manage their human resources and master a diverse market, it is essential to understand the differences between generations, their needs in the work environment, and intergenerational conflicts that arise due to the so-called “generation gap”. The problem in drawing conclusions about generations and the gap between them begins with the very definition of what the
term „generation“ actually represents. Due to inconsistencies in definitions, time frames, and
many other methodological shortcomings (lack of longitudinal studies, use of self-assessment as a measurement method, lack of industry-oriented studies, etc.), it isn’t easy to draw general conclusions about generational differences. However, there are differences to some extent, whether they are the result of belonging to a generation or a specific cohort, and are reflected in different motivators in the work environment, direction and strength of motivation, adjustment to teamwork, the need to balance business and private life, etc. The aim of this article is to shed light on certain differences between generations, as well as to emphasize the methodological shortcomings of previous research on the generation gap in the work environment.
Keywords: generation, generation gap, human resources, ageism.