Kad si sam, treba ti boca vina: međukulturalne razlike u percepciji i pristupu konzumaciji alkohola

Kad si sam, treba ti boca vina: međukulturalne razlike u percepciji i pristupu konzumaciji alkohola

Sažetak

Konzumacija alkohola tijekom ljudske je povijesti ostala konstantom te unatoč štetnim
učincima opstaje diljem svijeta kao nezamjenjiv ritual. Međutim, razlike u ljudskoj percepciji uporabe alkohola i pristupu toj uporabi zamjetne su. Uz druge utjecaje koji objašnjavaju porijeklo tih razlika, ključnim se čimbenikom pokazala kultura. Čimbenici kulture mogu se promatrati na dvjema razinama, koje nisu međusobno isključive: makrorazini, koja odražava kroskulturalne razlike u vrijednostima i orijentacijama pojedine skupine, te na mikrorazini, u vidu pojedinačnih karakteristika, poput dobi, spola i pripadnosti manjinskoj zajednici. U radu su opisani makrorazinski čimbenici kulturalnih utjecaja na uporabu alkohola, poput Hofstedeovih i Schwartzovih dimenzija kulture, kao i regionalno specifični utjecaji etniciteta i
političkih uvjerenja unutar širih nacija. Navedeni se čimbenici razmatraju kroz prizmu prototipnih država dihotomije individualizam – kolektivizam u svjetskom i europskom kontekstu, uz dodatan osvrt na kontekst Republike Hrvatske

Ključne riječi: alkohol, individualizam, kolektivizam, kultura, vrijednosne orijentacije

Abstract

Alcohol consumption has been a constant throughout human history. Despite its detrimental effects, alcohol use remains an irreplaceable ritual across the world. However, differences in people’s perception and approach to alcohol are not imperceptible. Among other factors in the origin of these differences, culture has been identified as a key one. Cultural factors can be interpreted on a macro-level, reflecting cross-cultural differences in values and orientations of a particular group, as well as on the micro-level, in terms of individual characteristics of age, gender and minority affiliation. These levels are not mutually exclusive. This paper describes the macro-level factors of cultural influences on differences in alcohol consumption, such as Hofstede’s and Schwartz’s dimensions of culture, as well as regionally-specific influences in terms of ethnicity and political beliefs within wider nations. Said factors are considered through the prism of the
prototype states of the individualism-collectivism dichotomy in the global and European context, with additional reference to the context of the Republic of Croatia.

Key words: alcohol, collectivism, culture, individualism, value orientations

Categories: