(I)racionalnost potrošača u sklopu bihevioralne ekonomije kao segment mentalnog računovodstva

(I)racionalnost potrošača u sklopu bihevioralne ekonomije kao segment mentalnog računovodstva

Sažetak

Bihevioralna ekonomija grana je ekonomije kojoj se u današnje vrijeme pridaje sve više pažnje, upravo zbog toga što se za razliku od pretpostavki ekonomske teorije, potrošači ponašaju iracionalno. Zbog toga će u ovome članku biti razrađena iracionalnost ljudi koja
je svojevrsni temelj mentalnog računovodstva, grane bihevioralne ekonomije. U sklopu iracionalnosti suprotstavljene su ekonomska i moderna psihološka teorija proučavanja potrošača, kao i segmenti poput teorije izgleda i efekta uokvirenja, ponašanja prema gubitcima i dobitcima te trošenju novca. Generalni cilj ovog članka je prikazati da su ljudi kao bića nesavršeni, što se itekako odražava na njihova razmišljanja o trošenju novca i ponašanja kao osobnih računovođa u okviru mentalnih računica.

Ključne riječi: bihevioralna ekonomija, klasična ekonomska teorija, psihološka teorija, iracionalnost, mentalno računovodstvo, gubitci i dobitci

Abstract

Behavioural economics is a branch of economics to which we today give more and more attention, because in markets, the main subjects are consumers, who behave totally opposite to classical economic theory model, because they are irrational in their decision making. In this paper, irrationality of consumers will be presented most through mental accounting, another branch of behavioural economics. Moreover, through irrationality, the classical economic theory and modern psychological theory of consumer behaviour will be compared, as well as segments as prospect theory and framing effect, money spending, and
how people compare gains and losses. The main purpose of this paper is to show that humans are imperfect, which reflects on their behaviour as they are accountants in their own mental calculations.

Keywords: Behavioural economics, classical economic theory, psychological theory, irrationality, mental accounting, gains and losses

Categories: