Efekt navijačice
- Post by: Psyche General
- 23.07.2024.
- Comments off
Sažetak
Efekt navijačice odnosi se na fenomen prema kojem promatrač percipira neku osobu fizički privlačnijom kada se nalazi u grupi ljudi u odnosu na situaciju kada je ista osoba sama. Pokazao se konzistentnim i otpornim na eksperimentalne manipulacije te se javlja neovisno o vremenskom intervalu prikazivanja podražaja. Na veličinu efekta može utjecati privlačnost
samoga pojedinca te prosječna privlačnost grupe u kojoj se pojedinac nalazi. Efekt je veći
kada je pojedinac okružen manje privlačnom grupom te kada se procjenjuje manje privlačno
lice. Među glavnim predloženim mehanizmima u podlozi efekta navode se: hijerarhijsko
kodiranje, prema kojemu vizualni sustav lica cjelinu čiji je prosjek privlačniji od samoga pojedinca; efekt kontrasta, prema kojemu efekt navijačice nastaje zbog naglašavanja percipiranih razlika između suprotstavljenih podražaja; te socijalni utjecaji. Riječ je o efektu koji se tek odnedavno istražuje te je još u početnoj fazi istraživanja. Ovaj rad ponudit će pregled dosadašnjih spoznaja o efektu navijačice te o mogućim mehanizmima u njegovoj podlozi.
Ključne riječi: efekt kontrasta, efekt navijačice, hijerarhijsko kodiranje, privlačnost, utjecaj grupe
Abstract
The cheerleader effect refers to the phenomenon whereby a person is perceived as being
more physically attractive when in a group, compared to the situation when the same person is alone. The cheerleader effect has proven to be very consistent and robust to experimental manipulations and occurs regardless of the time interval of the display of stimuli. However, the size of the effect can be influenced by the attractiveness of the individual and the average attractiveness of the group. The effect has been shown to be greater when an individual is surrounded by a less attractive group and when a less attractive individual is being evaluated. The main proposed mechanisms underlying the effect are hierarchical coding that posits that the cheerleader effect occurs because the observer incorrectly remembers an individual face from a group as being similar to the ensemble representation; the contrast effect that posits that the effect arises due to perceived differences between opposing stimuli; and social effect. The research of the effect is only at its beggining and the initial research phase of this phenomenon is still ongoing. This paper reviews the current insights about the cheerleader effect and describes the possible mechanisms underlying it.
Keywords: attractiveness, cheerleader effect, contrast effect, group effect, hierarchical
encoding