Veliki podaci u psihologiji ličnosti

Veliki podaci u psihologiji ličnosti

  • Post by:
  • 27.09.2021.
  • Comments off

Sažetak

Povećanim korištenjem interneta i društvenih mreža, korisnici za sobom ostavljaju sve više različitih podataka koji odražavaju njihova ponašanja, misli i osjećaje, a nazivaju se digitalnim tragovima. Digitalni se tragovi upotrebljavaju u brojnim područjima kako bi se mogla predvidjeti ponašanja korisnika i time poboljšati njihova iskustva korištenja digitalnih usluga i platformi. Nedavno je taj oblik velikih podataka pronašao svoju primjenu i u psihologiji ličnosti što predstavlja veliku promjenu u odnosu na tradicionalne načine prikupljanja podataka u tom području poput samoprocjene i procjena drugih na upitnicima ličnosti. Osim očitih prednosti u vidu lake dostupnosti ogromne količine podataka dobivene nenametljivim putem, korištenje velikih podataka predstavlja i nov izazov za psihologiju kao znanost. Izazovi se prvenstveno tiču psihometrijskih karakteristika velikih podataka kao mjere ličnosti, koje su u dosadašnjim istraživanjima stavljene u drugi plan zbog toga što su istraživači uglavnom radili na maksimalizaciji točnosti predviđanja (samo)procjena ličnosti na temelju digitalnih tragova, a manje na provjeri pouzdanosti, valjanosti ili generalizabilnosti nalaza. Također, neki znanstvenici smatraju da bi se veliki podaci mogli koristiti i za unapređenje teorija ličnosti, no istraživanja tek trebaju krenuti u tom smjeru. Iako su digitalni tragovi vrijedan izvor podataka, važno ih je u istraživanjima upotrebljavati uz pridržavanje etičkih načela.

Ključne riječi: digitalni tragovi, osobine ličnosti, psihologija ličnosti, psihometrija, veliki podaci, Velikih pet

Abstract

Due to increased internet and social media usage, users are leaving behind more and more different types of data called digital traces, which reflect their behaviour, thoughts, and feelings. Digital traces are being used in numerous fields to predict users’ behaviour and improve digital platforms and services. Recently, big data has been used in personality psychology as well, representing a major change in comparison to traditional assessment methods such as self- and informant-report scores on personality questionnaires. Besides some advantages such as being unobtrusive and highly available, using big data in psychology is a challenge. Since the majority of research has been focused mostly on maximizing the accuracy of self- and informant-report scores prediction based on digital traces, there is a severe lack of reliability, validity, and generalizability testing, so the biggest challenge of big data in psychology is psychometric evaluation. Additionally, some researchers find that big data could be used to advance personality theory, but so far, that kind of research has been neglected. Although digital traces are a very valuable source of information, it is important to follow all ethical guidelines and principles when using them.

Keywords: big data, Big Five, digital traces, personality psychology, personality traits, psychometrics

Categories: