Nasljeđe tame: mračna tetrada i Succession

Nasljeđe tame: mračna tetrada i Succession

Barbara Ećimović

Jedna od prvih scena serije Succession (hrv. Nasljeđe) prikazuje Romana Roya, sina vlasnika jedne od najvećih američkih medijskih konglomerata, kako nudi sinu radnika milijun dolara ako uspije izvesti optrčavanje u igri bejzbola. Dok dječak pokušava trčati dovoljno brzo, Roman ga bodri i potiče da se jače trudi. Zatim s osmijehom razdere ispisan ček pred dječakom kad ne uspije izvesti optrčavanje na vrijeme. Svjestan klasne razlike i vrijednosti koju milijun dolara ima za dječakovu obitelj, potencira ih i koristi se njima za vlastitu zabavu. Cijela situacija, od samog prijedloga za koji se odmah zna da ga je nemoguće ispuniti, do Romanovog naslađivanja, okrutna je. om se scenom jasno nagoviješta što očekivati u ostatku serije – bešćutan svijet u kojem nezamislivo bogati i moćni ljudi iskorištavaju druge za vlastitu promidžbu, zabavu i korist. Zašto smo nastavili gledati i zašto smo pogledali četiri sezone? Osim znatiželje nad pitanjem mogu li ljudi stvarno biti tako okrutni ili samo imaju tvrđu vanjštinu, iskrenost serije vuče nas da gledamo dalje. Ne pokušava uvjeriti da su Royevi zapravo suštinski
dobri, već prikazuje cijeli spektar njihovih osobina i ponašanja. Tako, unatoč okrutnosti, djeluju ljudski. Četiri sezone Successiona prikazivale su se na HBO-u od 2018. do 2023. (Succession, 2018). Ova crna komedija/drama prati obitelj Roy, vlasnike globalnog medijskog konglomerata Waystar RoyCo. Serija proučava nekoliko članova obitelji u njihovu nastojanju da steknu prevlast nad drugima i preuzmu
kompaniju. Logan Roy patrijarh je obitelji te utemeljitelj kompanije. Zdravlje mu se naglo pogoršava te ta prekretnica u njegovu odsustvu nudi njegovoj djeci, Connoru, Kendallu, Shiv i Romanu, mogućnost preuzimanja vodstva i vodi do borbe koja se nastavlja tijekom serije. Kako bi postigli svoje ciljeve, likovi se ne ustručavaju lagati, izdati one koji im vjeruju, skakati iz jednog saveza u drugi, iskorištavati druge, povrijediti ih i odbaciti ili ponekad uništiti živote. Borba za moć i spletkarenje uz disfunkcionalnu obiteljsku dinamiku toliko podsjećaju na dvorska prevrtanja da se serija Succession često opisivala i kao moderno-šekspirijska (Conaboy, 2023). No, te uobičajenosti serije Succession također podsjećaju na listu osobina i ponašanja karakterističnih za mračnu tetradu. U likovima serije možemo prepoznati tragove četiriju osobina: subkliničke psihopatije, subkliničkog narcizma, makijavelizma te svakodnevnog sadizma (Paulhus, 2014). Ovaj će osvrt razložiti četiri osobine mračne tetrade na glavnim likovima serije i njihovim međuodnosima. Tipičan narcistički grandiozni osjećaj važnosti imaju sva četiri razmažena Roya koji se kao pravi makijavelisti koriste drugima za postizanje onog što žele. Uživanje u namjernom nanošenju boli
drugima ukazuje na sadističku crtu nekih od likova, a psihopatiju pokazuju nemarom za dobrobit drugih i manjkom empatije.

Iako su društveno nepoželjne i štetne osobine u interesu istraživača još od 20. stoljeća, pojam mračne trijade prvi se put pojavljuje 2002. godine u radu Delroya Paulhusa i Kevina Williamsa. Dotad je pitanje bilo jesu li tri najistaknutije mračne osobine, subklinički narcizam, subklinička psihopatija te makijavelizam u normalnoj populaciji zapravo jedan te isti konstrukt. Paulhus i Williams (2002) pokazuju da osobine dijele zajedničku varijancu, no da imaju različite obrasce povezanosti s drugim varijablama te da ih stoga treba promatrati kao tri povezana, no jedinstvena konstrukta koja zajedno čine trijadu. Psihopatija, narcizam i makijavelizam poznatije su, no nisu jedine zloćudne osobine. Zbog velikog konceptualnog te empirijskog preklapanja s osobinama trijade, u ovu se grupaciju počela uključivati i osobina svakodnevnog sadizma (Book i sur., 2016; Paulhus, 2014) čime trijada prerasta u mračnu tetradu. Metaanaliza korelacija unutar trijade (Furnham i sur., 2013) pokazuje da su sve korelacije između osobina pozitivne i umjerene te da su najviše korelacije između psihopatije i makijavelizma, a najniže između makijavelizma i narcizma. Raspon se korelacija u tetradi kreće od 0.2 do 0.6 (Paulhus, 2014), odnosno od niskih do umjerenih. Ono što je zajedničko dijelovima tetrade najlakše je shvatiti koristeći se drugim konstruktima ličnosti. Proučavajući veze mračne trijade s mjerama Velikih pet osobina ličnosti, moguće je pronaći lagane i umjerene negativne korelacije sve tri originalne mračne osobine s ugodnošću: -.36 za narcizam, -.47 za makijavelizam te -.25 za psihopatiju (Paulhus i Williams, 2002). U istom istraživanju lagane negativne korelacije sa savjesnošću imaju makijavelizam (r=-.34) te psihopatija (r=-.24). Book i sur. (2016) pokazuju da sadizam također ima niske negativne korelacije sa savjesnošću i ugodnošću. U nizu istraživanja (Book i sur., 2016; Furnham i sur., 2013; Paulhus, 2014) dimenzija iskrenosti-poniznosti iz HEXACO modela negativno korelira s trijadom i tetradom te se pokazuje najizglednijim objašnjenjem zajedničkog varijabiliteta. Pojedince s izraženim mračnim osobinama prvenstveno bi se moglo opisati kao neugodne, a to vrijedi i za likove iz Successiona. Osim drugih konstrukata ličnosti, ključni su za razumijevanje mračne tetrade njihovi odnosi prema drugima. Prema Paulhusu (2014) mračne osobine veže bešćutnost prema drugima koja pojedincima omogućuje povređivanje drugih bez neugodnih emocija. Bešćutnost se tumači i kao manjak empatije (Paulhus, 2014). Pajevic i suradnici (2018) pokazuju da mračne osobine značajno negativno predviđaju afektivnu empatiju, odnosno, emocionalni odgovor na stanje drugih.

Svijet obitelji Roy najbolje se razumije prethodno opisanim negativnim povezanostima, kroz ono što nedostaje. U njihovim odnosima nema dublje emocionalne povezanosti, topline niti razumijevanja, a zbog vlastite i tuđe neiskrenosti ne mogu se osloniti jedni na druge. Sve to odražava se u odnosu Shiv i Toma koji se ne uspijevaju i ne žele, približiti jedno drugom. Već na njihovu prvu bračnu noć Shiv izražava Tomu nedostatak predanosti odnosu kroz svoju želju za otvorenim brakom. Njihova povijest prožeta je spletkama i izdajama koje su s vremenom i naučili očekivati jedno od drugog. Tom ne vjeruje Shiv ni kad mu kaže da nosi njegovo dijete, a čini se da su iskreni samo kad se međusobno vrijeđaju. Neočekivano, više topline ima u odnosu Toma i Grega. Oba odnosa obilježavaju disbalans moći i mogućnost izdaje, no za razliku u odnosu sa Shiv, to je Tomu i Gregu otvoreno poznata činjenica od samog početka te možda upravo to omogućuje da podržavaju jedan drugog. Greg se konzultira s Tomom čak i u svezi s njegovom izdajom – iako možda u njihovu odnosu nema pravog prijateljstva, barem ima iskrenosti. Sklonosti pojedinaca unutar interpersonalnih odnosa mogu se predočiti modelom interpersonalnog cirkumpleksa (Gurtman, 2009), koji je zamišljen kao dvodimenzionalni koordinatni sustav omeđen osima dominacije i afilijacije. Svaka se interpersonalna osobina, motiv ili problem može prikazati kao točka na kružnici, odnosno kombinacija tih dvaju dimenzija. Unutar interpersonalnog cirkumpleksa mračne osobine padaju u kvadrant II, koji čine visoka dominacija i niska afilijacija (Furnham i sur., 2013; Paulhus, 2014), zbog čega su hostilno-dominantni (Gurtman, 2009). Dok nisu skloni povezivanju s drugima, njihova težnja ka dominaciji i autonomiji čini ih asertivnima i dinamičnima. Srž odnosa između braće Roy određuje sukob dominacije i afilijacije, čija neprekidna borba stvara neravnotežu. Jedni prema drugima istovremeno osjećaju privlačenje i odbijanje (kad se nađu preblizu). Iskazivanje ljubavi neprirodno im je te je na “njihov jezik” prevedeno kao koalicija i zajednička spletka koje ipak nikad ne potraju predugo jer njihova ljubav nije bezuvjetna. Dominacija nadvlada afilijaciju i odlučuju se za izdaju, nikad ne zaboravljajući na vlastiti položaj u igri. Možda su hladni i neugodni, ali svoju sudbinu ne prepuštaju drugima i neprestano planiraju svoj idući potez.

Subklinički narcizam i subklinička psihopatija nastale su kao izvedenice psihijatrijskih dijagnoza poremećaja ličnosti. Razlika je između kliničkih i subkliničkih uzoraka ta što se klinički uzorak sastoji od pojedinaca koji su trenutno pod kliničkim ili forenzičkim nadzorom dok subklinički uzorak čine pojedinci iz šire populacije (Furnham i sur., 2013). Stoga se pridjev subklinički ne odnosi samo na blažu verziju kliničke varijante, već može uključivati i ekstremne slučajeve koji su prisutni u općoj populaciji. Pozadinska je ideja da narcizam i psihopatija nisu samo poremećaji, već mogu biti i osobine koje se kontinuirano distribuiraju u populaciji te su prisutne u svakom pojedincu. Prema tome gledištu, poremećaji nisu samo kategorija, već krajnji dio kontinuuma osobina (Furnham i sur., 2013). Stoga subklinički narcizam i subklinička psihopatija uključuju karakteristike koje pak ne moraju sve biti prisutne ili mogu biti manje izražene (LeBrenton i sur., 2006). Narcizam i psihopatiju povezuje impulzivnost (Jones i Paulhus, 2011). Dok su narcisi funkcionalno impulzivni što ih čini entuzijastičnima i daje prednost u socijalnim interakcijama kad trebaju brzo osmisliti odgovor, psihopati su disfunkcionalno impulzivni, zbog čega manjkaju sposobnost inhibicije antisocijalnih impulsa. Te osobine dijele i karakteristiku egocentričnosti (LeBrenton i sur., 2006). Narcisi se ponašaju grandiozno, nadmoćno i superiorno, a drugi njihovu konstantnu potrebu za pažnjom doživljavaju averzivno (Furnham i sur., 2013; Paulhus, 2014). Precjenjivanje samog sebe i svoje važnosti, zbog koje zaslužuju poseban tretman, otkriva se putovanjima na egzotična mjesta, privatnim zrakoplovima, helikopter ima i drugim simbolima statusa. Connor se unatoč nedostatku ikakvog političkog ili čak radnog iskustva ne ustručava kandidirati za predsjednika SAD-a, a na mjesto nasljednika kompanije svatko od braće Roy smatra da ima posebno pravo. Na mnoge je načine s Kendallom možda najlakše empatizirati. Kao antijunak ostavlja dojam duboko nesretne osobe, bori se s vlastitim slabostima, ovisnošću, depresivnošću i obiteljskim problemima. Unatoč tome, u trenucima kada treba ispregovarati novu poslovnu suradnju s potencijalnim partnerima ili održati govor pred medijima čini se kao da pritisne prekidač i uključi svoju prirodnu sposobnost šarma i manipulacije. Kako bi upravljao svojim dojmom, u javnosti se prikazuje kao feminist, a da pridobije podršku radnika tvrtke koristi se incidentima silovanja i prividno mari za njih. Njegova je sposobnost šarmiranja ponekad začuđujuće efektivna, no većinom djeluje neprikladno i odbijajuće. Makijavelizam nema svoj ekvivalent među psihičkim poremećajima, već nastaje adaptacijom izjava iz originalnih Machiavellijevih djela u formu upitnika (Christie i Geis, 1970, prema Paulhus i Williams, 2002). Rezultati su prvotne studije pokazali da se pojedinci s višim rezultatom na upitniku ponašaju manipulativnije i hladnije. Makijavelisti su cinični, nemoralni i manipulaciju drugima vide kao ključ za uspjeh u životu (Furnham i sur., 2013). Njihova sklonost manipulaciji podrazumijeva vješto spletkarenje i dugoročno planiranje, zbog čega imaju nisko izraženu osobinu impulzivnosti (Jones i Paulhus, 2011). U traženju najprikladnijeg žrtvenog jarca za skandal zataškavanja zločina u kompaniji, Shiv predlaže vlastitog muža Toma i hladno ističe sve njegove prednosti za tu poziciju. U raspletu radnje u zadnjim scenama, kad njen brat Kendall treba preuzeti vodeću poziciju u kompaniji, Shiv se prisjeća njegove povezanosti sa smrću konobara pod izlikom osjećaja nemoralnosti dok se istovremeno priklanja natrag Tomu, koji preuzima poziciju direktora.

Sadizam je osobina pojedinca da nalazi intrinzičnu motivaciju za nanošenje boli i patnje drugom biću, da u tome nalazi zadovoljstvo i uživa. Bihevioralna potvrda konstrukta sadizma na uzorku studenata pronađena je u eksperimentalnoj studiji Buckelsa i sur. (2013). Pojedinci s višim rezultatom na upitniku osobine sadizma češće su birali zadatak ubijanja insekata između nepoželjnih poslova nego oni s nižim rezultatima. Među sadistima koji su izabrali ubijanje insekata nakon zadatka bili su zadovoljniji oni koji su imali viši rezultat te oni koji su ubili više insekata. Scena koje su teške za gledati u Successionu ima mnogo, ali po okrutnosti iskače scena iz Loganove igre Boar on the floor (hrv. vepar na podu). Kako bi „otkrio“ tko daje povjerljive informacije konkurentima, Logan tjera svoje podređene, među kojima su i njegov nećak Greg i zet Tom, da puzaju po podu, glasaju se kao svinje te se međusobno natječu za kobasice koje on baca na njih. Logan je okrutan čovjek, no ne koristi se raznim okrutnim činovima samo kako bi očuvao svoj društveni položaj i status, već se čini kao da uživa u svojoj okrutnosti. Umjereno visoka korelacija s psihopatijom (Book i sur., 2016) omogućuje „efektivno“ mučenje kroz manjak empatije koju pojedinac osjeća za druge te manje izražen ili potpuno neprisutan osjećaj krivnje ili srama.

Psihopatija se često smatra najmračnijom osobinom tetrade. Izažena osobina psihopatije očituje se u izmijenjenim obrascima afekta, ponašanja i kognicije (LeBrenton i sur, 2006). Osobine koje subklinički psihopati dijele sa kliničkim psihopatima te pojedincima s antisocijalnim poremećajem ličnosti su: egocentričnost, neodgovornost, nedostatak grižnje savjesti i tendencija k antisocijalnim ponašanjima. Subkliničke psihopate karakteriziraju i disfunkcionalni interpersonalni odnosi u kojima su skloni iskorištavanju i manipulaciji te pristrani kognitivni stilovi, prema kojima veličaju sebe dok istovremeno podcjenjuju druge. Tri glavne karakteristike subkliničke psihopatije prema LeBrentonu i sur. (2006) su: arogantan i manipulativan interpersonalni stil, osiromašena emocionalnost te impulzivna i neodgovorna ponašanja. Tom kombinacijom subklinički psihopati mogu iskorištavati i povređivati druge, a da pritom ne osjećaju sram ili krivnju dok ih impulzivnost čini nepredvidljivima i opasnima. Važna je točka radnje serije incident sa zataškavanjem silovanja i ubojstava na putovanjima kruzerima kompanije. Izraz „No Real Person Involved“ (hrv. Stvarne osobe nisu uključene) koristili su odnoseći se na žrtve zločina kako bi sakrili i lažirali informacije te lišili tvrtku ikakve odgovornosti. Kao kukci u eksperimentu, ljudska bića tretirana su bez imalo dostojanstva i empatije, a njihovi su životi uništeni kad je postojala opasnost od vlastite propasti.

LeBretnon i suradnici (2016) ističu važnost istraživanja implicitnih dijelova ličnosti uz češće korištene mjere eksplicitne ličnosti te postuliraju da subklinički psihopati svoja ponašanja ne vide kao zloćudna, već ih iskrivljeno percipiraju zahvaljujući nizu kognitivnih pristranosti te mehanizama opravdavanja kojima se održava slika sebe kao racionalne osobe. Pomoću pristranosti psihopati sebe vide superiornima drugim ljudskim bićima zbog čega za njih pravila ne vrijede. Svijet smatraju arenom za borbu punom opasnosti u kojoj preživljavaju samo najjači, a za preživljavanje i održavanje dominacije nad drugima dopušteno je i nužno učiniti bilo što. Logan Roy središnja je jezgra Waystar RoyCo-a. Unatoč naglim zdravstvenim pogoršanjima i lošim poslovnim taktikama u svijetu koji je prebrz i premoderan za zastarijele metode rada, Logan uspijeva dominirati nad drugima. Logana vide kao nepobjediva i opasna, a čak i uz razne momentalne prednosti koje poneki od likova pridobiju i dalje ih je strah Logana i boje se ići protiv njega. Nasljeđe se ne odnosi samo na preuzimanje korporativnog carstva. Logan među svojom djecom, ali i suradnicima, traži osobu koja će moći zauzeti njegovo mjesto. Nakon što Kendall odluči u posljednjim trenucima odbaciti „milost “ koju mu je otac ukazao zataškavanjem smrti konobara, na Loganovu se licu pojavljuje ponosni smiješak. U Kendallu prepoznaje „instinkt ubojice“. Kao središte svijeta Waystar RoyCo-a te središte svoje obitelji Logan stvara okruženje u kojem se potrebno iskazati za njegovo odobravanje. Dinamičan se svijet ultra bogate i privilegirane obitelji Roy unatoč financijskoj situiranosti često doima kao borba za preživljavanjem u kojoj likovi ne žele izazivati glavnog dominantnog igrača, no također se ne mogu oduprijeti vlastitoj težnji za moći. 

Unatoč tome što su teme serije većinom upravljanje organizacijom i političke igre, poznavanje funkcioniranja milijarderskih organizacija ili poslovne terminologije nije nužno za razumijevanje radnje. Serija Succession uspijeva dramom prožetom upečatljivim crnim humorom približiti taj svijet laicima te usput prikazati niz fascinantnih likova, čije ponašanje povremeno iznenađuje, stvara neugodu ili čak odbija, ali uvijek privlači pozornost. Na taj način serija nudi fiktivne primjere osobinskih konstrukata mračne tetrade, odnosno subkliničkog narcizma, subkliničke psihopatije, makijavelizma te svakodnevnog sadizma. Ono što čini tetradu „mračnom“ karakterističan je manjak empatije ili bešćutnost koja se može osjetiti u hladnoj atmosferi svijeta obitelji Roy. Njihova borba za nasljeđem zapravo je više od toga. Pokušavajući doći do boljeg položaja oni pokušavaju steći odobravanje njihovog oca, u čijem se okrutnom svijetu to svodi na borbu za preživljavanjem. Kategoriju „No Real Person Involved“ za Royeve čine obični, neprivilegirani ljudi, ali istovremeno su svjesni da su oni ti koji su zapravo prazni.

Literatura

Book, A. S., Visser, B. A., Blais, J., Hosker-Field, A. M., Methot-Jones, T., Gauthier, N., Volk, A. A., Holden, R. R. i D’Agata, M. T. (2016). Unpacking more “evil”: What is at the core of the dark tetrad? Personality and Individual Differences, 90, 269–272. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.11.009

Buckels, E. E., Jones, D. N. i Paulhus, D. L. (2013). Behavioral confirmation of everyday sadism. Psychological Science, 24(11), 2201–2209. https://doi.org/10.1177/0956797613490749

Conaboy, K. (2023, svibanj 26). Have you noticed that “Succession” is like Shakespeare? The New Yorker. https://www.newyorker.com/humor/daily-shouts/have-you-noticed-that-succession-is-like-shakespeare

Furnham, A., Richards, S. C. i Paulhus, D. L. (2013). The Dark Triad of Personality: A 10 year review. Social and Personality Psychology Compass, 7(3), 199–216. https://doi.org/10.1111/spc3.12018

Gurtman, M. B. (2009). Exploring personality with the interpersonal circumplex. Social and Personality Psychology Compass, 3(4), 601–619. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2009.00172.x

Jones, D. N. i Paulhus, D. L. (2011). The role of impulsivity in the Dark Triad of personality. Personality and Individual Differences, 51(5), 679–682. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.04.011

LeBrenton, J., Binning, J. F. i Adorno, A. J. (2006). Subclinical psychopaths. Comprehensive Handbook of Personality and Psychopathology, 1, 388–411.

Pajevic, M., Vukosavljević-Gvozden, T., Stevanović, N. i Neumann, C. S. (2018). The relationship between the Dark Tetrad and a two-dimensional view of empathy. Personality and Individual Differences, 123, 125–130. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.11.009

Paulhus, D. L. i Williams, K. M. (2002). The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality, 36(6), 556–563. https://doi.org/ 10.1016/s0092-6566(02)00505-6

Paulhus, D. L. (2014). Toward a taxonomy of dark personalities. Current Directions in Psychological Science, 23(6), 421–426. https://doi.org/10.1177/0963721414547737

Succession (TV Series 2018–2023) (2018, srpanj 3). IMDb. https://www.imdb.com/title/tt7660850/

Categories: osvrt na seriju