Odnos pozitivnog i negativnog afekta i strategija emocionalnog napora sa sagorijevanjem stručnih suradnika u školama

Odnos pozitivnog i negativnog afekta i strategija emocionalnog napora sa sagorijevanjem stručnih suradnika u školama

Sažetak

Stručni suradnici u školama u Republici Hrvatskoj populacija su koja je trenutno zapostavljena u istraživanjima. S obzirom na specifične zahtjeve i dinamiku odgojno-obrazovnog sustava, njihovi svakodnevni zadaci podrazumijevaju visoko znanje i stručnost, kao i emocionalnu uključenost. Zbog velika opsega i količine posla stručni suradnici suočeni su sa značajnim brojem različitih izvora stresa u svome radu te se nerijetko nalaze u riziku od razvoja sindroma sagorijevanja na poslu, odnosno pojave
iscrpljenosti i poteškoća u učinkovitom funkcioniranju. Stručni suradnici doživljavaju i brojna emocionalna stanja koja je moguće sagledati na dimenzijama pozitivnog i negativnog afekta. Pozitivni afekt opisuje se kao određena razina entuzijazma i pobuđenosti, a negativni afekt ukazuje na negativna emocionalna stanja. Budući da stručni suradnici doživljavaju različite emocije na poslu, koriste se strategijama
emocionalnoga napora kako bi uskladili vlastite emocije s onima koje su očekivane, zbog čega se može javiti neusklađenost emocija koje osjećaju i onih koje izražavaju. Postoje tri strategije emocionalnoga napora: površinska i dubinska strategija te autentično izražavanje emocija. Radi boljega razumijevanja toga kako stručni suradnici percipiraju emocije i upravljaju svojim emocijama vezanima uz posao te kako to utječe na njihovu radnu uključenost, cilj ovoga istraživanja bio je ispitati odnos pozitivnog i negativnog
afekta te strategija emocionalnoga napora sa sagorijevanjem koje stručni suradnici mogu doživljavati. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od 811 stručnih suradnika u školama iz cijele Republike Hrvatske. Rezultati istraživanja pokazali su da stručni suradnici koji doživljavaju više pozitivnog, a manje negativnog afekta te koji se manje koriste površinskom strategijom emocionalnoga napora doživljavaju i manje razine sagorijevanja.

Ključne riječi: afekt, sagorijevanje, strategije emocionalnog napora, stručni suradnici

Abstract

Professional assistants in schools in the Republic of Croatia are a population that is currently neglected in research. Considering the specific requirements and dynamics of the educational system, their daily tasks imply high knowledge and expertise, as well as emotional involvement. In accordance with the large scope of work and the heavy workload, professional associates face a significant number of different sources of stress in their work, due to which they are often at risk of developing burnout syndrome
at work, i.e. states of exhaustion and difficulties in effective functioning. Furthermore, professional associates also experience numerous emotional states that can be seen on the dimensions of positive and negative affect. Positive affect is often described as a certain level of enthusiasm and excitement, while negative affect indicates negative emotional states. Because professional assistants experience different emotions at work, they use emotional labor strategies to match their own emotions with those expected. Therefore, there may be a mismatch between the emotions they feel and those they express. There are three strategies of emotional labor; surface acting, deep acting and an authentic expression of emotions. In order to deepen the understanding of how professional associates perceive and manage their emotions related to the workplace and how this affects their work involvement, the aim of this research was to examine the relationship of positive and negative affect and emotional labor strategies with burnout that professional associates may experience. The research was conducted on a convenient sample of 811 professional associates in schools from all over the Republic of Croatia. The results of the research showed that professional associates who experience more positive, less negative affect and who use less surface acting also experience lower levels of burnout.

Key words: affect, burnout, professional associates, strategies of emotional labor

Categories: