How Does Social Media Feed Our Beliefs?

How Does Social Media Feed Our Beliefs?

Sažetak

Društvene mreže postale su dio svakodnevnice većine ljudi u svijetu, te ih većina danas koristi kao glavni izvor informacija. Zbog toga društvene mreže mogu utjecati na naša uvjerenja i izvan digitalnog života. Primjerice, poznato je da su društvene mreže postale izvor širenja dezinformacija, putem kojeg izvršne vlasti pokušavaju utjecati na svoje građane. Ovaj pregledni rad istražuje procese kojima društvene mreže mogu utjecati na naša uvjerenja. Općenito govoreći, naša se uvjerenja stvaraju na temelju heuristika, mentalnih prečaca koji, iako su adaptivni, otkrivaju nesavršenosti u našem rezoniranju jer dovode do pristranosti. Jedna od takvih pristranosti jest efekt izloženosti (eng. mere exposure effect), koji se često koristi u marketingu za mijenjanje naših stavova prema nekom proizvodu. Druge pristranosti, poput pristranosti potvrđivanja (eng. confirmation bias) i bandwagon efekta
potaknute su načinom funkcioniranja društvenih mreža (npr. algoritmi koji preporučuju personalizirani sadržaj). Ove pristranosti mogu dovesti do iluzije istine (eng. illusory truth effect), koja također potiče širenje dezinformacija. Kombinacija naših urođenih pristranosti i funkcioniranja društvenih mreža stvaraju tzv. komore jeke (eng. echo chambers), odnosno situacije gdje smo suočeni samo s informacijama koje već znamo. U radu se također
razmatraju i pokušaji suzbijanja ovih efekata poput dizajniranja digitalnih nudges, označavanja sumnjivog sadržaja te smanjivanje količine podataka koji se dijele na društvenim mrežama.

Ključne riječi: društvene mreže, heuristici, marketing, pristranost potvrđivanja, uvjerenja

Abstract

Nowadays, social media has become part of the daily routine for most people. Recently, it has also become the main source of news for many people, and as such, it could influence their beliefs in real life. It is known that social media has become a place where Misinformation is spread and where governments try to influence their citizens. This review examines the processes by which social media may affect our beliefs. In general, beliefs
are formed based on heuristics – mental shortcuts which, although adaptive, reveal flaws in our reasoning that can lead to unwanted biases. One of them is the mere exposure effect, often used in marketing for changing attitudes about certain products. Others, such as confirmation bias and bandwagon effects, are encouraged by the way social media platforms work (e.g., algorithms recommending personalized content). All of these can result in illusory truth effects, encouraging the spread of misinformation. The combination of these innate biases and the way social media works, creates echo chambers, situations where
we are only presented with information we already believe in. Attempts at reducing these effects are discussed as well, such as designing digital nudges, flagging suspicious content, and reducing the data shared on platforms.

Keywords: belief change, confirmation bias, heuristics, marketing, social media

Categories: