Zaštitne maske za lice tijekom pandemije bolesti COVID-19 – što se skriva iza? Percepcija lica sa zaštitnim maskama
- Post by: Psyche General
- 23.07.2024.
- Comments off
Sažetak
Pandemija bolesti COVID-19 donijela je mnoge promjene u svakodnevni život, a jedna od njih je i nošenje zaštitnih maski za lice, kao jedna od osnovnih epidemioloških mjera. Široka upotreba maski za lice dovela je do velikog interesa istraživača o njenom utjecaju na različite aspekte života. Nošenjem maski pokriva se lice koje je bogat izvor podataka. Cilj je ovog rada prikazati dio eksperimentalnih istraživanja koja su ispitivala percepciju lica sa zaštitnim maskama tijekom pandemije bolesti COVID-19. Istraživanja su pokazala da maske otežavaju prepoznavanje emocija i da se neke emocije interpretiraju pogrešno. Maske povećavaju vjerojatnost percipiranja neugodnih emocija i smanjuju vjerojatnost percipiranja ugodnih emocija. Neka istraživanja pokazuju da pojedinci manje intenzivno doživljavaju emocije lica koja nose maske, a smanjeno je i emocionalno oponašanje. Maske utječu i na prosudbe drugih ljudi. Osobe s maskama prosuđuju se pouzdanijima i bliskijima nego one bez maski. Međutim, nalazi istraživanja u tom području nisu jednoznačni. Osim prethodno navedenih osobina, istraživan je i utjecaj maski na privlačnost te nalazi uglavnom dosljedno upućuju na veću privlačnost lica s maskama kod prosječnih i neprivlačnih lica u odnosu na lica bez maski.
Ključne riječi: COVID-19, zaštitne maske za lice, emocije, privlačnost, percepcija lica
Abstract
The COVID-19 pandemic has brought many changes to everyday life, and one of them is wearing protective face masks, as one of the main epidemiological measures. The widespread use of face masks has attracted great interest from researchers on its impact on various aspects of life. By wearing a mask, people cover a face that is a rich source of information. Research has shown that masks complicate recognition of emotions and that some emotions are misinterpreted. Masks increase the likelihood of perceiving negative emotions and decrease the likelihood of perceiving positive emotions. Some research has shown that individuals experience emotions less intensely when wearing a mask, and emotional mimicry is reduced. Masks also influence judgments of others. People with masks are perceived as more trustworthy, likable and closer than those without masks. However,
research findings in this area are ambiguous. The influence of masks on attractiveness was also investigated, and the findings consistently indicate greater attractiveness of masked persons in average and unattractive persons. Masks also negatively affect social interaction, namely non-verbal communication and the exchange of emotional information, as well as verbal communication.
Keywords: attractiveness, COVID-19, emotions, protective face masks, social interaction,
social perception