Uloga ličnosti u bihevioralnom marketingu

Uloga ličnosti u bihevioralnom marketingu

  • Post by:
  • 27.09.2021.
  • Comments off

Sažetak

Potaknute shvaćanjem kako u ljudima postoje karakteristike stabilne u vremenu, koje utječu na njihovo doživljavanje i ponašanje, razvile su se mnoge teorije u području psihologije ličnosti, kao i jedna od najznačajnijih i najpotvrđivanijih – petofaktorski model. Robne marke i potrošački proizvodi također imaju različite karakteristike koje ih određuju. Temeljeno na pretpostavci da će usklađenost karakteristika ljudi i određenih robnih marki dovesti do veće preferencije i odanosti prema njima, razvila se psihologija potrošačkog ponašanja. Postupnim prelaskom u digitalno doba i vrijeme društvenih mreža, napredovale su i marketinške strategije, kao i metode ispitivanja ličnosti. S pojavom digitalnog traga, kao zapisa aktivnosti u digitalnom svijetu, razvio se i bihevioralni marketing – grana kojoj je cilj kreirati učinkovite marketinške kampanje na temelju obrasca ljudskog ponašanja. Mnoga istraživanja su potvrdila postojanje veze između raznih obrazaca ponašanja i osobina ličnosti, pruživši stručnjacima vrijedne informacije za izradu poruka i kampanja posebno skrojenih prema ciljanim skupinama potrošača. Međutim, uz mnoge prednosti bihevioralnog marketinga i persuazivnih poruka, pojavile su se i mnoge kontroverze i etička pitanja oko manipulacije podatcima i ljudima u svrhu ostvarivanja političkih, financijskih ili osobnih ciljeva.

Ključne riječi: bihevioralni marketing, digitalni trag, etičnost, ličnost, petofaktorski model ličnosti

Abstract

Many theories have been developed in the field of personality psychology based on the understanding that stable characteristics in humans affect their behavior and experience of the world. The most significant and most validated one is the Big Five model. Both brands and products also have different characteristics that define them. The premise that the harmonization of these characteristics will lead to greater preference and loyalty to those brands laid the foundations of the psychology of consumer behavior. With the gradual transition to the digital age and the age of social networks, marketing strategies have advanced, as well as personality testing methods. With the arrival of the digital footprint as a record of activities in the digital world, behavioral marketing has also developed as a branch that aims to create effective marketing campaigns based on people’s behavior. Many studies have confirmed the existence of a link between various patterns of behavior and Big Five personality traits, providing experts with valuable information for creating messages and campaigns specifically tailored to target consumer groups. However, in addition to the many benefits of behavioral marketing and persuasive messages, many controversies and ethical issues have emerged regarding the manipulation of data and people in general for the purpose of achieving political, financial, or personal goals.

Keywords: behavioral marketing, digital footprint, ethics, Five Factor Model, personality

Categories: